Každým dňom Šamorínčania čakajú, kedy bude R7 odovzdaná do užívania. Splní otvorenie obchvatu všetky naše očakávania?
Skúsme sa teda pozrieť, ako to vlastne je. Máme sa na čo tešiť? A na ktoré situácie sa máme obrniť trpezlivosťou?
Čo sa v článku dozvieme:
- Bude koncom leta koniec zápchy do a z Bratislavy?
- Ako budú nadväzovať ostatné úseky D4 v priebehu roka 2020 a 2021?
- Kedy sa dostaneme priamo na Bajkalskú ulicu alebo do Petržalky?
- Aký bude mať výstavba vplyv na Šamorín?
Odovzdanie R7 a časti D4
V krátkej dobe by mali byť dané do užívania prvé časti R7 a D4. Hotové budú úseky Holice – Dunajská Lužná a Dunajská Lužná – Ketelec aj s križovatkami, ktorými zídete z rýchlostnej cesty do Dunajskej Lužnej, Šamorína, či Kvetoslavova. To spolu predstavuje vyše 25 kilometrov. Bude to úľava pre tranzit, ktorý denne prechádza cez I/63. Problém s dlhým čakaním v kolóne sa presunie na Ulicu Svornosti a minimálne v ranných hodinách nebude znamenať až takú časovú úsporu, ako by sa mohlo zdať.
Pri ceste naspäť je zrejmé, že kolóna, ktorá je denne pri ružinovskom cintoríne, nezmizne, ale v úseku od Podunajských Biskupíc by doprava mala plynule prechádzať na D4 a následne na R7 a tam tá úspora môže byť niekedy viac ako 15 minút.
Konzorcium D4R7, aby zmiernilo ranné zápchy, to chce čiastočne riešiť otvorením nového zjazdu a výjazdu do Podunajských Biskupíc z D4. Pôvodný termín bol v lete 2020, avšak je očividné, že aj tento sa posunie. Tento úsek by čiastočne mohol vyriešiť odklon časti dopravy smerujúcej do Bratislavy nielen na Ulicu Svornosti, ale aj priamo do Podunajských Biskupíc.
Koncom roka 2020 má pribudnúť analogicky aj zjazd Ivanka pri Dunaji – západ, ktorý vytvorí nový zjazd a nový výjazd na D4 a potom na R7. Tento úsek má ale háčik, zjazd bude na starú cestu I/61, ktorá je už teraz, v čase špičky, preplnená a chýba tam rozšírenie cesty na 4 prúdy, čo je zanedbaná investícia VÚC.
V tom istom období, teda koncom roka 2020, bude pre Šamorínčanov existovať možnosť napojiť sa na obchvat na 3 miestach a veríme, že to bude znamenať zlepšenie oproti tomu, čo zažívame už dnes.
Pokračovanie D4
Poďme sa však pozrieť, kde sa náš optimizmus ohľadom D4 a R7 končí. To, čo je pre konzorcium zložité a ešte dnes nevieme, sú nadväzné úseky.
Pokračovanie D4, ktorá má ísť popod D1, je momentálne v rukách NDS, ktorá s dokončením výrazne mešká, a či vôbec stihne termín do konca roka 2021, je veľmi otázne.
Zároveň, úsek od Ketelca do Petržalky a Jaroviec je závislý od toho, či bude dokončený most cez Dunaj. Druhým je spor o násyp, ktorý ministerstvo dopravy žiada vymeniť. Tu by som rád podotkol, že v médiách prezentovaná informácia o odpade, ktorý je navezený pod celým obchvatom, nie je pravdivá. V skutočnosti je odpad navezený v úseku Jarovce, ktorého výstavba je, aj z tohto dôvodu, dnes pozastavená.
Kedy bude hotové napojenie na Bajkalskú? To je zatiaľ nejasné, verím tomu, že minimálne v roku 2020 sa tento termín upresní.
Ako je pripravený na novú R7 Šamorín?
Pravdou je, že sa o tom nehovorí a zdá sa, že sa všetci tešíme a ticho čakáme, čo to prinesie.
Dovolím si ale pár provokatívnych otázok a zaujímalo by ma, či si podobné otázky niekedy vedenie mesta položilo.
Križovatka Senecká cesta – Bratislavská cesta (kruhový objazd pri Tescu)
Najväčšie komplikácie môžeme očakávať asi na úseku Senecká cesta a kruhový objazd pri Tescu. Tranzitná doprava sa z Bratislavskej cesty presunie na R7, ale kruhový objazd bude zaťažený aj dopravou, ktorá sa bude presúvať na napojenie R7 Kvetoslavov. V špičke môžeme očakávať upchatie kruhovej križovatky, keďže niekedy v špičke je na Seneckej ceste zápcha už i dnes. Myslím, že jedným z riešení by mohlo byť vytvorenie súbežných odbočovacích pruhov pre odbočenie doprava.
Križovatka Priemyselná – Senecká cesta
Najproblémovejšia ale bude križovatka Priemyselná – Senecká cesta. Ktokoľvek túto križovatku pozná, vie, že i dnes je náročné dostať sa na Seneckú, smer Senec. Neviem si predstaviť, aká bude situácia po otvorení obchvatu.
Chýbajúce protihlukové steny na R7 smerom na Pomlé
Hluk z R7 sa bude odrážať od protihlukovej steny pre Kvetoslavov práve na časť Pomlé park.
Mesto ale pri kolaudácii požadovalo dokončenie aj tejto protihlukovej steny, a tak verme, že sa veľmi skoro dobuduje aj táto časť.
Trasy autobusov
Poslednou, no nie nepodstatnou otázkou, ktorá by mohla Šamorínčanov v súvislosti s obchvatom zaujímať, je, či sa budú meniť trasy autobusov.
Ak vás tento článok zaujal, pozývame vás do diskusie, ktorú nájdete nižšie pod súvisiacimi článkami. Prosím, pri pridávaní komentárov rešpektuje Kódex diskutujúceho. Ďakujeme!
PREJSŤ NA DISKUSIU