Milí Šamorínčania,
zvlášť rodičia predškolských detí. Prázdniny sa preklopili do druhej polovice a pomaly sa blíži začiatok školského roku.
Dôležitou informáciou pred začiatkom školského roku je reálna šanca dostať miesto v slovenskej základnej škole, alebo skôr reálna možnosť, že sa niektoré deti s trvalým pobytom v našom meste na školu jednoducho nedostanú z kapacitných dôvodov. Počet prihlásených detí každoročne stúpa a my sme upozorňovali na tento trend už od roku 2017.
Demografický vývoj je jasný, počet detí, ktoré sa hlásia na slovenskú základnú školu, má stúpajúci trend a nič nenasvedčuje tomu, že by sa to malo zmeniť. Výstavba v Šamoríne pokračuje a spojazdnenie rýchlostnej cesty môže pozitívne ovplyvniť aj skeptikov, ktorí sa dennodenného dochádzania do hlavného mesta za prácou báli.
Počty prijatých a neprijatých detí do základných škôl v Šamoríne
Mesto poskytlo informácie o počte detí prijatých aj neprijatých do všetkých základných škôl v Šamoríne. Z týchto čísel vyplýva, že maďarské základné školy majú dostatočnú kapacitu, ZŠ Mateja Korvína nemá neprijatého žiaka v školskom roku 2020/21, ZŠ v Mliečne neprijala 4 žiakov s trvalým pobytom mimo školského obvodu, na čo má škola samozrejme právo. Avšak v okolí máme niekoľko maďarských škôl, ktoré môžu deti prijať.
Horšia situácia nastáva, ak škola nemôže prijať žiaka s trvalým pobytom v školskom obvode, v ktorom sa nachádza, z kapacitných dôvodov. Toto sa stalo na slovenskej ZŠ Mateja Bela, ktorá v školskom roku 2020/21 neprijala 3 deti. Ďalších 22 detí nebolo prijatých, lebo nemajú trvalý pobyt v Šamoríne.
Problémom a pre rodičov iste obrovským problémom sa stávajú práve tieto 3 deti.
Kapacitné možnosti školského obvodu
Podľa školského zákona platí, že školská dochádzka je v našom štáte povinná.
Citujem zo zákona č. 245/2008 Z. z. v platnom znení – § 20 ods. 6: Riaditeľ spádovej školy je povinný prednostne prijať na plnenie povinnej školskej dochádzky žiakov, ktorí majú miesto trvalého pobytu v školskom obvode spádovej školy, a žiakov umiestnených v školskom zariadení alebo v inom zariadení na základe rozhodnutia súdu,23) ktorého sídlo sa nachádza v školskom obvode tejto spádovej školy, a to až do výšky maximálneho počtu žiakov v triede príslušného ročníka. Ak je počet žiakov vo veku plnenia povinnej školskej dochádzky, ktorí ju majú plniť v spádovej škole, vyšší, ako sú kapacitné možnosti spádovej školy, postupuje zriaďovateľ podľa osobitného predpisu.24)
Osobitný predpis 24 hovorí: 24) § 8 ods. 4 zákona č. 596/2003 Z. z. v znení neskorších predpisov
Nič jednoduché, vyznať sa v zákonoch a odkazoch k ďalším zákonom. Nevadí. Čo teda hovorí osobitný predpis 24? Hovorí o povinnostiach zriaďovateľa, teda v našom prípade mesta:
(1) Obec určí svojím všeobecne záväzným nariadením školský obvod základnej školy zriadenej obcou. Školský obvod základnej školy tvorí územie obce alebo jej časť. Ak je obec zriaďovateľom viacerých základných škôl, obec svojím všeobecne záväzným nariadením určí školské obvody pre jednotlivé základné školy. Obec pri určení školského obvodu základnej školy zohľadní najmä
a) kapacitu školských budov vo vlastníctve obce alebo v jej prenájme, v ktorých sa uskutočňuje vzdelávanie, a kapacitu iných budov vo vlastníctve obce alebo v jej prenájme, ktoré sú svojím funkčným usporiadaním vhodné na vzdelávanie,
b) dostupnosť a možnosti dopravnej obslužnosti územia obce, pre ktoré obec má určiť školský obvod,
c) primeranú vzdialenosť dochádzky žiaka do školy, ktorá neohrozí plnenie povinnej školskej dochádzky žiakov,
d) záujem obyvateľov obce s trvalým bydliskom v obci o vzdelávanie v štátnom jazyku a v jazyku národnostných menšín na území obce.
(3) Žiak plní povinnú školskú dochádzku v základnej škole v školskom obvode, v ktorom má trvalé bydlisko, ak sa zákonný zástupca žiaka nerozhodne podľa odseku 4.
(4) Žiak môže plniť povinnú školskú dochádzku v základnej škole mimo školského obvodu, v ktorom má trvalé bydlisko, so súhlasom riaditeľa základnej školy, do ktorej sa hlási. Riaditeľ základnej školy, do ktorej bol žiak prijatý, oznámi túto skutočnosť riaditeľovi základnej školy v školskom obvode, v ktorom má žiak trvalé bydlisko, ako aj zriaďovateľovi základnej školy, do ktorej bol žiak prijatý. Obec, ktorá je zriaďovateľom tejto základnej školy, oznámi obci, v ktorej má žiak trvalé bydlisko, jeho prijatie do základnej školy v príslušnom školskom obvode.
Zriaďovateľ je zo zákona povinný preukázať, ako je pre všetkých žiakov školy zabezpečené ústavné právo na vzdelanie.55)
55) = Ústava SR
Citujem z Ústavy SR: Každý má právo na vzdelanie. Školská dochádzka je povinná. Jej dĺžku po vekovú hranicu ustanoví zákon.
Odkladanie problému – dokedy?
Vo vzduchu visí hneď niekoľko otázok:
- Ako znela odpoveď školy o neprijatí dieťaťa s trvalým pobytom v Šamoríne?
- Ako sa mesto postará o tieto deti?
- Prečo sa nerieši kapacita slovenskej ZŠ Mateja Bela, ktorá je dlhodobo známa?
- Prečo pani riaditeľka neakceptovala možný demografický vývoj, ktorý sme jej na zasadaní školskej rady predložili?
- Prečo si dalo mesto radšej vypracovať predraženú demografickú štúdiu od „Fórum inštitútu pre národnostné menšiny“ a jej výsledky sa nepotvrdzujú?
- Je školský obvod pre ZŠ Mateja Bela stanovený v súlade so školským zákonom? Zohľadňuje kapacitu, dostupnosť a záujem o vzdelávanie v slovenskom jazyku?
Veľa otázok zostáva nezodpovedaných, doplácajú na to deti a ich rodičia. Toto by nás nemalo nechať chladnými, problém sa môže len stupňovať!
Kedy bude Šamorín mestom pre všetkých?
Ak vás tento článok zaujal, pozývame vás do diskusie, ktorú nájdete nižšie pod súvisiacimi článkami. Prosím, pri pridávaní komentárov rešpektuje Kódex diskutujúceho. Ďakujeme!
PREJSŤ NA DISKUSIU
Keby vsetci rodicia aj s detmi byboli prihlaseni na trvali pobyt samorine nie (len deti ) a vsetci bi platili dane pre mesto statistika by vyzeral inac a mesto by mal mat dostatok financii na rozsirenie skoli
Pozrite obyvatelo panelako kolko ludi tam byvaju a kolki su tam za peniaze len prihlaseni aby ich deti mohol chodit do samorina do skoli
A ked samorine kupujete byty domi od developmeno preco neopytate ci su aj kapacita skol vyhovuje ??
A pre mesto preco nevynuti stavebnim povolenim aby developeri postavuli novu skolu zravotnicke zariadenie a podobne ???
A estebysom mohol pokracovat otazkami do aleluja