Dnes, v utorok 15. júna 2021, sa koná mimoriadne zasadnutie mestského zastupiteľstva s jediným bodom programu, ktorým je projekt obnovy športového areálu pri maďarskej základnej škole.
Nie je školský dvor ako školský dvor
Už pri letmom pohľade na školské dvory slovenskej a maďarskej základnej školy vidno zásadné rozdiely:
- kým maďarská základná škola má veľkolepý priestor pre školské a mimoškolské aktivity vrátane viacerých trávnatých plôch, slovenská základná škola má dvor rozkúskovaný a neporovnateľne menší
- maďarská základná škola má detské ihriská obklopené trávou, na slovenskej základnej škole je okolo ihriska prach a asfalt
- ohradené ihriská s umelou trávou sú pri oboch školách, na maďarskej je priamo v areáli, pri slovenskej ho z priestorových dôvodov bolo možné vybudovať len v jej susedstve
To sú fakty, ktoré sa odvíjajú od veľkosti pozemkov a priestorového usporiadania školských budov.
Zdôvodnenie obnovy areálu maďarskej základnej školy
Mestský úrad pripravil dôvodovú správu, podľa ktorej „v súčasnosti je športová plocha využívaná na výučbu telesnej výchovy a je vo veľmi zlom technickom stave prerastená a zničená. Asfaltový povrch je natoľko rozpraskaný, že je skoro nebezpečný. … Atletická dráha je v dezolátnom stave.“
Takéto zdôvodnenie znie alarmujúco a rozhodnutie mesta obnoviť školský dvor je chvályhodné.
Kedy je dezolátny stav dezolátnym stavom?
Opakovane upozorňujeme na zanedbaný stav školského dvora slovenskej základnej školy a dovolili sme si upozorniť aj na zastaranosť hygienických zariadení. Odozvou na naše upozornenia nebolo riešenie tohto stavu, ale cielené osočovanie, či už jednotlivcov alebo občianskeho združenia.
Dnes si spojenie „dezolátny stav“ dovolilo použiť mesto Šamorín, zriaďovateľ základných škôl. Použilo ho na zdôvodnenie nevyhnutnosti rekonštrukcie školského dvora modernejšej zo základných škôl v meste.
Ak porovnáme školské dvory slovenskej a maďarskej základnej školy, spojenie „dezolátny stav“ je priliehavejšie pre dvor slovenskej základnej školy. Nedávno to bolo neprípustné spojenie brániace status quo zo strany vedenia slovenskej základnej školy aj pedagogického zboru. Teraz je použité priamo zriaďovateľom, avšak na iný, modernejšie pôsobiaci školský dvor.
Kde sú priority?
Maďarskú základnú školu navštevuje 514 žiakov, slovenskú viac ako dvojnásobok, 1089.
Pre menšiu školu s oveľa väčším školským dvorom sa teraz z mestského rozpočtu vyčleňuje viac ako 75.000€, ďalších 75.000€ by malo byť poskytnutých z Fondu na podporu športu.
Kedy sa z mestského rozpočtu uvoľnia finančné prostriedky podobného objemu na zveľadenie školského dvora slovenskej základnej školy? A teraz nemyslím finančné prostriedky na obnovu havarijného stavu, akým boli zatekajúce balkóny, či tankodróm pri vjazde zo Školskej ulice. Ale reálne zveľadenie školského dvora pre žiakov, naše deti.
Ak vás tento článok zaujal, pozývame vás do diskusie, ktorú nájdete nižšie pod súvisiacimi článkami. Prosím, pri pridávaní komentárov rešpektuje Kódex diskutujúceho. Ďakujeme!
PREJSŤ NA DISKUSIU
Nielen po prečítaní tohoto článku ale aj po celoživotných skúsenostiach ktoré nadobudam v tomto meste, mam pocit, že sa samospráva snaží o udržanie si statusu mesta s väčšinovym obyvatelstvom maďarskej národnosti. Zdá sa mi to komunikaciou mesta s verejnostou, ktorá býva dvojjazyčna, čo je ok akurát prvý jazyk sa používa maďarský, čo uz ok nie je keďže ide o menšinu… Tiez vidím, že v mestskom zastupiteľstve nie je miesto pre diskusiu, keďže v ňom sedia všetci poslanci lobujuci za SMK-MKP (až na jedného). A stále ma udivuje dezolatny stav slovenskej ZŠ a to nie len jej okolia ale najmä jej vybavenosti. Je fakt zúfalý. Čo to manželia Vajašovci neriesia? Rodinkarstvo na SR funguje predsa na výbornú, či to je iba v prospech priamo zúčastnených? A vlastne pani Bugarova ma predsa len lepší backround 😊